Empatia työyhteisössä

HR-teknologiayhtiö Businessolverin tutkimuksen mukaan jopa 84 prosenttia toimitusjohtajista uskoo, että empatialla saadaan aikaan parempia liiketoiminnallisia tuloksia.

Julkaistu 20.01.2022 Kirjoittaja Microsoft

Sain käsiini Miia Paakkasen kirjan Empatian voima työyhteisössä (2022). Kirjassaan hän on kirjoittanut kuinka tuloksellisuus ja inhimillisyys voivat kulkea käsi kädessä. Kirja luin kirjaa mielenkiinnolla läpi. Siinä oli paljon asiaa, josta voi ottaa oppia myös ihan jokapäiväiseen ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Haluakin nostaa kirjasta tässä esiin muutamia tärkeitä kohtia.

Välittämällä ensin ihmisestä koko tiimin lopputulos on parempi

Tiimitaitojen yhteydessä jo aiemmin esiin tuomani Suomen jääkiekkojoukkueen Leijonien voittotarina kuvastaa samaa tulospyrkimystä kuin työelämässä. Samassa yhteydessä voidaan tarkastella empatian yhteyttä ja tärkeyttä työelämässä yleisesti. Monesti puhutaan siitä, kuinka tärkeää on olla tehokas, mutta samalla paineet tehostaa työntekoa vaativat enemmän huomiota henkiseen ja fyysiseen palautumiseen. Kilpailu asiakkaista, hyvistä työntekijöistä kasvaa ja maailma on epävarmempi mutta toisaalta työyhteisöissä pitäisi luoda työyhteisöön luottamuksellinen ja merkityksellinen ilmapiiri niin, että voidaan suhtautua toisiin luottavaisemmin ja arvostavammin ja ollaan tätä kautta tuloksellisempia. 

Leijonien joukkueen valmentaja Jukka Jalonen osoitti ensin kiinnostusta pelaajiin ihmisinä ja oli kiinnostunut heidän henkilökohtaisista tavoitteistaan ja unelmistaan ja vasta sen jälkeen työtavoitteista, eli jääkiekon pelaamisesta. Jokainen joukkueessa sai olla oma itsensä ja antaa taitonsa yhteiseen käyttöön. Välittämässä ensin ihmisestä päästiin tavoiteltuun tulokseen. (Paakkanen, s. 12)

Välittäminen on työpaikan tärkein valuutta. Onkin selvää, että empatia on tärkeä taito tulevaisuuden työelämässä.Mikrosoftin toimitusjohtaja Satya Nadallan-

Henkilöstöjohto ja hyvän vahvistaminen

Johdon tasolla hyvän vahvistaminen ja myönteisyys tulisi olla pääasia yrityksessä. Samalla siihen kuuluu myös ongelmien vastuullinen käsittely ja ratkaisu. Esimiestä pidetään parempana, kun hän on empaattisempi ja positiivisen palautteen kautta ihmisten kyvyt tulevat esille. Ihmiset rakentavat luottamuksen jokapäiväisten empaattisten tekojen kautta. (Paakkanen, s. 14)

Ihmisten sosiaalisuuden huomioiminen on tärkeää. Työt vaativat yhä enemmän yhteistyötä ja ongelmat vaativat jaettua ongelmanratkaisukykyä. Tulevaisuudessa tekoäly suoriutuu monista asioista ihmistä nopeammin, mutta ihminen on parempi antamaan asioille merkitystä ja ajattelemaan luovasti. (Paakkanen, s. 38)

Interventiotutkimuksissa Paakkanen testasi kolleegoiden kanssa, miten myötätunto ja empatia vaikuttivat esimiehiin koulutuksen myötä ja tämä todisti, että sosiaalisia taitoja opettelemalla voi lisätä empatiataitoja ja tätä myötä palveleva johtajuus esimiehissä lisääntyi. Näin ollen empatiataidot ovat opittavia taitoja ja sitä myötä positiivinen muutos on havaittavissa ja tartutettavissa myös muihin organisaatiossa. (Paakkanen, ss. 54-56.)

30 vuoden tutkimuksen perusteella empatialla on organisaatiolle useita positiivisia vaikutuksia:

· taloudellinen kannattavuus

· hyvinvointi

· muutoskyvykkyys

· yhteistyö

· asiakaspalvelun laatu

· innovatiivisuus

· oppiminen

· yhteistyö

· työn imu

· työntekijän sitoutuneisuus

· työn merkityksellisyys

Kannattavuutta tarkasteltiin erilaisilla tulosmittareilla joiden lopputuloksena oli että henkilöstöön positiivinen kokemus johti parempiin tuloksiin, työntekijöiden pienempään vaihtuvuuteen ja sitä kautta tuloksen paranemiseen. Hyvinvoinnin näkökulmasta hyvinvoiva työntekijä näkee paljon hyvää ympärillään ja se tarttuu. S-Ryhmä on myös kokeillut positiivisin tuloksen lyhytterapian tarjoamista työntekijöilleen ja raportoi mediassa että sairaspoissaolot vähenivät huomattavasti. (Paakkanen, ss. 58-63)

Mitä enemmän työ tulevaisuudessa muuttuu digitaaliseksi, sitä enemmän työelämän taidot liittyvät vuorovaikutustaitoihin ja empatiaan. Empatia on taitoa kuunnella, hyväksyä ja ymmärtää.

Empatia on syvää ymmärrystä siitä, että toisen maailma on yhtä todellinen kuin omammekin 

Vaikka joskus on hankala myöntää, että itselle arvokas näkökulma ei aina ole se yksi ja ainoa totuus ja pitäisi kyetä antamaan tilaa myös toisen näkemykselle. Tunteita voi myös pyrkiä jakamaan tietoisesti sillä oma tunnetila vaikuttaa ympäristöön. (Paakkanen, ss. 147, 171)

Mitä luulet työkavereidesi sanovan, millaisia tunteita sinä heijastat työpaikalla ympärillesi ?

Hyvä tunneilmapiiri työpaikalla on sellainen, jossa tunteita ei valikoida vaan ne ilmaistaan rakentavasti. Myös ristiriidat käsitellään viisaasti.

MUUTOKSET ELÄMÄSSÄ.

Elämä on täynnä muutoksia. Muutoskyvykkäässä yrityksessä on valmiutta ja taitoa elää muutoksessa.  Mitä empaattisemmin ihmiset pystyvät aistimaan ja tuntemaan toisten kokemukset sitä helpompi muutoksesta on selvitä yhteisvoimin. Myös esimies voi olla itse esimerkkinä siinä, että ottaa muutoksen puheeksi, kuuntelee aidosti ja avoimesti. (Paakkanen. ss. 66-67)

Tunne siitä että välitetään vähentää vaihtuvuutta työpaikalla. Uuden työsuhteen aloittaessamme on merkitystä sillä, että työntekijän näkökulma ja toiveet kuullaan Erityisen vahva vaikutus sitoutumishaluun työpaikalle on silloin kun esimiehenä on henkilö joka toimii myötätuntoisesti. Tutkimusten mukaan niissä työsuhteissa joissa jo alkuvaiheessa perehdytetään henkilö siten että keskitytään työntekijään, hänen toiveisiinsa ja siihen mitä hän voi tuoda organisaatioon sekä samalla toteuttaa ja kehittää itseään oli vaikutusta työntekijän sitoutuneisuuteen työyhteisössä. (Paakkanen ss. 75-76)

Haemme tunneyhteyttä läpi elämän. Työyhteisössä jossa tiimin jäsenet tunnistavat omat tarpeensa ja tunteensa ja huomioivat samalla muiden tunteet ja tarpeet syntyy helpommin lupa välittää ja hyväksyä toisen.

Psykologinen turvallisuus luo työntekijälle uskallusta olla vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa omana itsenään ja sitä kautta ilmaista itseään ja tuoda oma panoksensa työhön. Samalla uskalletaan pyytää apua, antaa palautetta, kertoa virheistä, kysyä, ideoida ja jakaa tietoa tai kohdata ongelmat. Energiaa vapautuu tekemiseen. Kun tiimille tulee tilaa myös mokata ilman että siitä tuomitaan asiat kehittyvät ja oppiminen lisääntyy. Asioita voidaan kyseenalaistaa rakentavasti. (Paakkanen ss. 96-97)

                                                     xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ihmiset tekevät työtä yleensä ihmiselle vaikka työn teon apuna käytettäisiinkin teknologiaa. Monesti keskitytään lukuihin ja vähemmälle jää ihmisten ydinvahvuuksien ja erityisosaamisen hyödyntäminen. Luonnollinen kiinnostuksemme työyhteisössä tekee työntekijöistä yksilöllisesti arvokkaita. Kun kiinnostus ei ole ulkoisten olosuhteiden sanelemaa vaan motivaatio kumpuaa sisältä tekeminen on mielekästä ja se tuo asiaan monia hyviä ulottuvuuksia. Työnantajan näkökulmasta kun työntekijöihin uskotaan, heihin luotetaan ja annetaan sopiva määrä vapautta tehdä asioita työntekijät usein luonnostaan haluavat tehdä parhaansa ja ajattelee yhteistä etua jonka sivutuotteena syntyy menestystä. Menestyksen perustana taas on työntekijän hyvinvointi, eli kun perusasiat on kunnossa on helpompi pyrkiä kohti huippumenestystä. (Paakkanen, ss. 114-118)

Johdon vastuu organisaatiossa

Henkilöstön johtamisen näkökulmasta katsottuna johdolla on vastuu siitä että koko organisaatiolla on yhdenmukainen linja tukea ja panostaa toiminnassaan tietoisesti työntekijöiden välittämiseen. Työpaikan arjessa myönteisyys mitataan koko ajan arkisessa toiminnassa. Ystävällisyys on vapaaehtoista halua auttaa toisia onnistumaan ja voimaan hyvin. (Paakkanen, ss. 124, 214)

Tiimityö empatian näkökulmasta

Johtaja joka on sosiaalisesti taitava ja tuntee itsensä sekä kykenee sietämään erimielisyyttä hermostumatta tai kiivastumatta ymmärtää, että tiimeissä on aina erilaisia näkökulmia ja totuuksia. Kun tiimin johtajalla on taito pysyä tilanteissa avoimena erilaisuudelle ja sallia se tiimiläiset kokevat ja näkee tiimin potentiaalin, se mahdollistaa, että tiimiläiset tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi. Erityisen tärkeää taidot ovat kriisitilanteissa ja tilanteessa jossa esim. epäselvyyksiin tai väärinkäytöksiin tulisi puuttua. Johtajan tehtävänä on rakentava puuttuminen asioihin ja esimerkkinä toimiminen jotta muutkin kokevat korjaavan palautteen turvalliseksi kannustavaksi. Empaattinen palaute pyrkii ratkaisemaan ongelmatilanteen katsomalla sitä joka puolelta. (Paakkanen ss. 223-225, 261)

Työpaikalla on mahdollista vaikkapa tehdä henkilöstölle arvostava kysely, jossa tiedustellaan mitä tahansa asiaa jota haluttaisiin vahvistaa. Ideana on esittää kysymyksiä jotka kerättävät positiivisia tunteita jotka vievät tiimiä eteenpäin. Energisoivat kysymykset auttavat tiimejä menestykseen. On osoitettu, että edistyvät tiimit keskustelevat myötätuntoisemmin kokemuksistaan joka edistää ongelmista eteenpäin pääsemistä. Mietitään mikä motivoi tiimiä sekä hetkiä jolloin on onnistuttu ja tämä auttaa miettimään mitkä teot ja tiimiläisten vahvuudet ovat auttaneet asian toteutumiseen. 

Lopuksi myös kiitos, jonka saaminen niin esimiehiltä kuin työkavereiltakin on tärkeää. Se osoittaa että työntekijä on arvokas. Pienellä sanalla on iso merkitys.


LÄHTEET

Paakkanen, M. (2022) Emapatian voima työssä WSOY 2022 


Henkilöstöjohtaminen
Sari Räihä
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita